Peter Handzuš Rôzne

Ministerstvo chce zachrániť malé letiská

Ministerstvo dopravy chce zachrániť malé letiská na najbližších 10 rokov.

Situácia slovenských malých letísk Poprad – Tatry, Sliač, Žilina a Piešťany je kritická. Tieto letiská prežívajú len vďaka štátnym dotáciám, ktoré nestačia na údržbu, nie to ešte na ich rozvoj. Vzhľadom na nízky počet letov a cestujúcich sú tieto štátne peniaze míňané neefektívne. Napríklad odlet či prílet jedného cestujúceho na Letisku Žilina stál štát v roku 2010 v priemere 154 eur. Ministerstvo chce 20 rokov podceňovanú situáciu riešiť odvážnym ozdravným plánom, ktorý zabezpečí existenciu letísk na minimálne 10 nasledujúcich rokov. Najlepším riešením je podľa ministerstva prevod akcií letísk na regióny, ktorým bude na to poskytnutá potrebná pomoc a príprava. Alternatívou je príchod súkromných investorov a dlhodobý prenájom.

Situácia je kritická Po roku 2005 začali malé letiská fungovať ako samostatné akciové spoločnosti. Tieto však nemali dostatok financií na rozvoj a ich príjmy nestačili ani na pokrytie prevádzkových nákladov. „Malé letiská momentálne prežívajú len vďaka štátnym dotáciám. Tie však smerujeme nevhodne. Každý jeden cestujúci, ktorý odletel či priletel na Letisko Žilina, stál štát v roku 2010 v priemere 154 eur. V Poprade to bolo 56 eur a Piešťanoch 50 eur,“ povedal 1. podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ. „Nároky na bezpečnosť Letiska Žilina sú porovnateľné s veľkými medzinárodnými letiskami, nemôžeme si dovoliť financovať ich z dotácií,“ dodal minister. Malé letiská Poprad – Tatry, Sliač, Žilina a Piešťany sa v momentálnej situácii samé z vlastných príjmov financovať nedokážu. Nedokáže to však ani štátny rozpočet, ktorý na ich fungovanie ročne vynakladal približne 5,5 miliónov eur. „Letiská nesmú len prežívať, potrebujú aj nové technické prostriedky ako palivové cisterny, požiarne vozidlá, letiskové zametače a pod. a investície do infraštruktúry, napríklad rekonštrukciu vzletovo – pristávacej dráhy v Žiline (cca 25 miliónov eur), generálnu rekonštrukciu vzletovo – pristávacej dráhy v Poprade (cca 70 miliónov eur), terminál v Poprade (cca 2,5 milióna eur) a terminál na Sliači (cca 3 milióny eur),“ povedala Radmila Valíčková, riaditeľka sekcie civilného letectva a vodnej dopravy na ministerstve dopravy. Ministerstvo má riešenie „Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR si uvedomuje význam týchto letísk a preto sa ich rozhodlo zachovať minimálne na najbližších 10 rokov,“ vyjadril sa minister Ján Figeľ. Vzniknutú situáciu má podľa neho riešiť reálny a odvážny plán, ako malé regionálne letiská zachrániť.

Do medzirezortného pripomienkového konania predložilo ministerstvo Návrh zámerov fungovania malých letísk. V dokumente ministerstvo navrhuje ako najlepšie riešenie prevod vlastníckych práv na mestá a VÚC. Ministerstvo je pripravené poskytnúť pri tomto prevode VÚC pomoc, zorganizovať školenia a výmenu informácií na medzinárodnej úrovni, kde väčšina regionálnych letísk patrí práve pod efektívnejšiu správu regiónov. „Keď si letiská budú spravovať regióny samé, očakávame od nich zodpovednejší prístup. Ministerstvo im pri tom podá pomocnú ruku a dohodne medzinárodnú výmenu skúseností,“ zhodnotil opatrenia minister dopravy Ján Figeľ. Tento návrh oceňujú po úvodných rokovaniach aj niektoré dotknuté letiská a zástupcovia VÚC. „Myslíme si, že na základe záverov a navrhovaných riešení je možné plynulé a bezpečné prevádzkovanie Letiska Žilina v budúcnosti a tým aj efektívne využívanie už investovaných finančných prostriedkov v prospech regiónu,“ zhodnotil pripravované zmeny predseda Predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina Ivan Hečko. Banskobystrický samosprávny kraj, pod ktorý patrí Letisko Sliač, tiež vyjadril podporu prevodu akcií štátu do vlastníctva regionálnej samosprávy. V prípade nezáujmu VÚC o prevod akcií je štát pripravený malé letiská ponúknuť súkromným investorom na kúpu či prenájom. „Ide o krajné riešenie, ktoré však tiež odbremení štát od neefektívne vynakladaných peňazí občanov. Nájomník či investor bude musieť letisko prevádzkovať minimálne desať rokov. A to je náš hlavný zámer, zachovať malé letiská, no nastaviť ich fungovanie tak, aby nedochádzalo k plytvaniu štátnych peňazí,“ vyjadril sa minister Ján Figeľ. Letiská môžu ponúknuť investorom či nájomníkom po prevedení akcií aj samotné regióny, desaťročnú lehotu však budú musieť dodržať. Poslednou možnosťou je zachovať status quo a naďalej letiská financovať zo štátnych peňazí. „Ide o najhorší variant. Letiská potrebujú okrem peňazí pre svoje fungovanie v najbližších rokoch investície do infraštruktúry minimálne v hodnote 120 mil. eur. Štát tieto prostriedky nemá,“ dodáva Radmila Valíčková.

Rozhodnutie, ktorý variant sa zvolí, je na súčasných akcionároch letísk. Ide o ministerstvo dopravy, mestá a VÚC. „Najdôležitejšie je, že pri každej z nich sa činnosť letísk Poprad – Tatry, Sliač, Žilina a Piešťany nezastaví minimálne 10 rokov. No najmä zachováme ich pri zodpovednejšom a efektívnejšom financovaní,“ dodal minister dopravy Ján Figeľ.

Zdroj: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM